Huisreglement VZW POLDERKLIEVERS

Versie: Januari 2017

  • Iedereen die zich aansluit bij de Polderklievers wordt verondersteld dit reglement te kennen en na te leven.

  • Tijdens de ritten wordt men verondersteld de clubkledij te dragen.

  • Voor het vertrek meldt men zijn aanwezigheid bij de volgwagen. Dit is van belang voor het puntenklassement.

  • Leden die door hun gedrag (zowel verbaal als non verbaal) de club schade toebrengen kunnen door het bestuur ter verantwoording geroepen worden.

  • Het bestuur behoudt zich het recht leden gedurende een periode te schorsen wegens wangedrag en onsportiviteit.

  • Wij fietsen in 2 verschillende groepen. In de groep zal minstens één baankapitein de rit begeleiden. Hij is herkenbaar door de tricolore armband en zal mee het tempo bepalen. Hij geeft aan wanneer er te snel gereden wordt en het tempo moet zakken. Ook is hij verantwoordelijk voor beslissingen i.v.m. met inkortingen van het parcours om welke reden dan ook. Slecht weer, te veel materiaal pech onderweg, valpartijen enz...

  • Er wordt in groep (aaneensluitend) gefietst met twee fietsers naast elkaar.  

  • Over het algemeen moeten de door de club aangestelde baankapiteins zo veel als mogelijk zorgen voor de veiligheid van de deelnemende fietsers. 

  • Bij een ongeval of een ongesteldheid van een lid, van gelijk welke aard, tijdens een door de club georganiseerde rit of uitstap, zullen ALLE noodzakelijke beslissingen door de baankapiteins en/of bestuursleden worden genomen.

  • Om veiligheidsredenen mogen smartphones , walkmans of i-pods niet gebruikt worden tijdens de ritten.

  • De groepen hebben een verschillende richtsnelheid:

    • A - ploeg: richtgemiddelde 36 km/u

    • B - ploeg: richtgemiddelde 32 km/u

  • Het richtgemiddelde is zoals het woord uitdrukt een gemiddelde waar men zich naar richt. De gemiddelden zijn enkel richtinggevend en dienen over het hele seizoen te worden beschouwd. De wegkapiteinen houden toezicht op een correct richtgemiddelde. Uiteraard moet dit gemiddelde niet gehaald worden, trager mag ook!

  • Nogmaals fietsen staat centraal. Dat betekent heel concreet: gaat het te traag dan kiest men een snellere groep, gaat het te snel dan is men van harte welkom bij de tragere groep.

  • Elektrische fietsen zijn verboden. De technologische revolutie die er op dat gebied staat aan te komen zou tot ernstige problemen kunnen leiden. Mocht er in de toekomst een grote behoefte blijken te bestaan, dan zal er overwogen worden om een speciale elektrische fietsengroep op te starten.

  • Bij pech wordt door de volgwagen voor bijstand gezorgd voor de leden. Om materiaalpech te voorkomen vragen we dat ieder zijn fiets technisch in orde houdt. 

  • Men neemt reservemateriaal mee voor onderweg ( bandje , pompje … )

  • Bij zwaar fietsweer is het eenieders plicht een collega fietser bij te staan in moeilijke momenten. Het is dus ook eenieders plicht de koptrekkers er op te wijzen dat collega fietsers het moeilijk hebben. 

  • Hij / zij die meefietst, is verplicht de wegcode van het desbetreffend land te respecteren ( lees onderaan ).

  • Er wordt nergens afval achtergelaten zoals kapotte banden/tubes, binnenbandjes, verpakking van etenswaren, enz.

  • Het is duidelijk dat bij ongevallen, door het niet naleven van de verkeersregels, de betrokken personen zelf verantwoordelijk zijn voor hun gedrag en de gevolgen daarvan. 

  • Fietsen is altijd op eigen risico!  De bestuursleden  kunnen niet verantwoordelijk gesteld worden voor ongevallen, van welke aard ook, die zich zouden voordoen tijdens de wekelijkse ritten die de club organiseert of tijdens alle andere organisaties van de club in de loop van het jaar. 

  • Clubkledij kan enkel en alleen door en voor leden aangekocht worden. Het is niet toegestaan om deze kledij door te geven aan derden. Jaarlijks wordt er indien interesse een bijbestelling geplaatst .

  • Bestellingen worden doorgegeven aan de verantwoordelijke in papieren of digitale vorm. Zij worden enkel mee verwerkt indien betaald op de einddatum van de bestelperiode. 

  • Voor uw veiligheid is het verplicht een valhelm te dragen.

  • Wielertoeristen kunnen gecontroleerd worden op het gebruik van stimulerende middelen, dit door onaangekondigde controles door het dopingbusje van de Vlaamse Gemeenschap.

  • Aan niet leden moeten wij vragen achteraan aan te sluiten.

  • Voor info aangaande lidgeld en verzekering verwijzen we naar de tab "LID WORDEN". Gelieve ook deze info volledig door te nemen.

  • Dit reglement is niet volledig en kan ten alle tijden aangepast worden.

  • Onderstaande artikels zijn uittreksels van de Belgische en de Nederlandse wegcode. Hieraan zijn wij gebonden ons te houden.

SAMEN UIT, SAMEN THUIS , WE LATEN GEEN LEDEN ACHTER

Het Bestuur

 Uittreksel van de Belgische Wet

Regels voor het gebruik van de openbare weg

  • Artikel 41: Gedrag tov Sportieve en toeristische evenementen, wielerwedstrijden, niet-gemotoriseerde sportwedstrijden of -competities en groepen fietsers.

    • Om het verkeer stil te leggen moeten de wegkapiteins gebruik maken van een schijf waarop het verkeersbord C3 afgebeeld is en waarvan de karakteristieken bepaald worden door de Minister van Verkeerswezen.

    • De weggebruikers moeten de aanwijzingen opvolgen die gegeven worden door de wegkapiteins van de groepen. Dit om de veiligheid te verzekeren an de groepen fietsers.   

    • Het is de weggebruikers verboden te breken:

      • Door een stoet, een samenkomst naar aanleiding van een sportief of toeristsch evenement.

      • Door een groep deelnemers aan een wielerwedstrijd of een niet-gemotoriseerd sportwedstrijd of -competitie

  • Art 43 Wielertoerisme in groep 

    • Dit artikel is slechts van toepassing op groepen van 15 tot 150 fietsers. De groepen van meer dan 50 deelnemers moeten worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins. De groepen van 15 tot 50 deelnemers mogen worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins.

    • De wielertoeristen die in groep van ten minste 15 tot ten hoogste 50 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.

    • Zij mogen vooraf gegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto. Indien er slechts één begeleidende auto is, moet deze de groep volgen.

    • De wegkapiteins waken over het goed verloop van de tocht. Deze wegkapiteins moeten tenminste 21 jaar zijn en zij moeten om de linkerarm een band dragen met, horizontaal, de nationale kleuren en in zwarte letters op de gele strook het woord wegkapitein. Op de kruispunten waar het verkeer niet geregeld wordt door verkeerslichten, mag ten minste één van de wegkapiteins het verkeer in de dwarsliggende stil leggen op de wijze bepaald in artikel 41.3. terwijl de groep met inbegrip van de twee begeleidende voertuigen oversteekt.     

    • De fietsers die met twee naast elkaar rijden mogen slechts van de rechter rijstrook van de rijbaan gebruik maken. Indien de rijbaan niet in rijstroken verdeeld is mogen zij niet meer dan de breedte gelijk aan die van een rijstrook en in geen geval meer dan de helft van de rijbaan in beslag nemen.      

    • Op het dak van de begeleidende auto's moet een blauw bord aangebracht zijn met de afbeelding va het verkeersbord A51 en eronder het symbool in't wit van een fiets. Dit bord moet op een zodanige wijze aangebracht zijn op het voertuig dat de groep voorafgaat, dat het voor de tegenliggers goed zichtbaar is en op het achter komend voertuig, dat het goed zichtbaar is voor het achteropkomend verkeer. De minister van verkeerswezen bepaalt de minimum afmeting van deze signalisatie.                  

 

Uittreksel Nederlandse wetgeving

  • Fietsers gebruiken het verplichte fietspad of het fiets/bromfietspad.

  • Zij gebruiken de rijbaan indien een verplicht fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt.

  • Zij mogen het onverplichte fietspad gebruiken.

  • Bestuurders van fietsen op meer dan twee wielen en fietsen met aanhangwagen, die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75m, mogen de rijbaan gebruiken.

  • Er bestaat geen specifieke wetgeving ivm fietsen in groep.